Oferta edukacyjna Critical Thinking Research Lab

    Proponujemy Państwu warsztaty dla uczniów szkół średnich oraz szkolenia dla nauczycieli z zakresu sztuki argumentacji i debatowania oraz na temat psychologicznych uwarunkowań krytycznego myślenia. 

    Szkolenia i warsztaty są finansowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
    Do współpracy przy organizacji szkoleń dla nauczycieli zapraszamy szczególnie biblioteki pedagogiczne, wojewódzkie oraz Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli. 
    Do organizacji warsztatów dla uczniów zapraszamy szkoły średnie.
    Zapraszamy do kontaktu!

    Warsztaty z debatowania dla uczniów

    Proponujemy Państwu dwudniowe warsztaty z debatowania w trzech formatach: debacie oksfordzkiej, „speed-debating’u” i – przede wszystkim – „debacie krakoskiej”. Ta ostatnia forma debaty to opracowany w naszym Centrum CTRL kooperacyjny model debatowania, który nastawiony jest na przyrost wiedzy, nie zaś – jak w debatach kompetytywnych – pokonanie przeciwnika. Wierzymy, że taki model debatowania może nie tylko zostać z łatwością zaimplementowany w edukacji szkolnej, ale przede wszystkim może pozytywnie wpłynąć na sposób, w jaki nasze społeczeństwo dyskutuje oraz związane z tym zjawiska polaryzacji oraz niskiego poziomu debaty publicznej. Warsztat obejmuje odbycie debaty w trzech formatach: oksfordzkim, krakoskim i „speed-debating”.

    Warsztaty prowadzi dr Jakub Pruś.

    Dzień pierwszy (6h dydaktycznych):
    1. Wprowadzenie do sztuki debatowania.
    2. Ćwiczenie ze speed-debatingu.
    3. Wprowadzenie do debaty oksfordzkiej, wybór grup i tematu.
    4. Przygotowanie grup do debaty.
    5. Debata oksfordzka.
    6. Omówienie debaty.
     
    Dzień drugi (6h dydaktycznych):
    1. Wprowadzenie do kooperatywnego modelu dyskutowania.
    2. Omówienie dynamiki debaty krakoskiej, wybór grup i tematu.
    3. Przygotowanie grup do debaty.
    4. Debata krakoska.
    5. Omówienie debaty.

    Warsztat przewidziany jest dla grupy od 10 do 30 osób. 

    Szkolenia z debatowania dla nauczycieli

    Proponujemy Państwu kilkugodzinne szkolenie z nowego modelu debatowania – „debaty krakoskiej”. To opracowany w naszym Centrum CTRL kooperacyjny sposób debatowania, który nastawiony jest na przyrost wiedzy, nie zaś – jak w debatach kompetytywnych – pokonanie przeciwnika. Wierzymy, że taki model debatowania może nie tylko zostać z łatwością zaimplementowany w edukacji szkolnej, ale przede wszystkim może pozytywnie wpłynąć na sposób, w jaki nasze społeczeństwo dyskutuje oraz związane z tym zjawiska polaryzacji oraz niskiego poziomu debaty publicznej. Szkolenie obejmuje wprowadzenie teoretyczne, udział w debacie krakoskiej oraz jej omówienie. Tym samym przygotowuje do przeprowadzenia debaty krakoskiej np. w szkole. 
     
    Szkolenia prowadzi dr Jakub Pruś.

    Plan jednodniowego szkolenia (6h dydaktycznych):

    1. Wprowadzenie do debatowania.
    2. Ćwiczenie ze speed-debatingu.
    3. Wprowadzenie do debaty krakoskiej – dynamika kooperacyjna oraz struktura logiczna.
    4. Przygotowanie debaty w grupach.
    5. Debata krakoska.
    6. Omówienie debaty.
     
    Szkolenie przewidziane jest dla grupy od 6 do 20 osób.

    Zniekształcenia poznawcze i rola krytycznego myślenia w ich restrukturyzacji

    Proponujemy Państwu warsztaty i szkolenia z problematyki zniekształceń poznawczych i roli, jaką odgrywa krytyczne myślenie w ich restrukturyzacji. Tematyka ta dotyczy codziennego funkcjonowania naszego umysłu. Zniekształcenia poznawcze dotyczą każdego człowieka. W procesie rozwoju nabywamy określonych zniekształceń, które z biegiem czasu stają się dla nas problematyczne i prowadzą do działań nieadaptacyjnych. Szkolenie obejmuje wprowadzenie w tematykę zniekształceń poznawczych, która została opracowana na gruncie psychologii kognitywnej. Następnie przedstawione zostaną konkretne techniki poznawcze, za pomocą których można samodzielnie pracować nad zniekształceniami poznawczymi. Techniki te stanowią narzędzia krytycznego myślenia. 

    Szkolenia dla nauczycieli prowadzoną są przez dr. hab. Piotra Duchlińskiego, prof. UIK.
    Warsztaty dla uczniów prowadzone są przez dr. hab. Jarosława Kucharskiego.

    Plan szkoleń i warsztatów (6 godz. dydaktycznych):

    1. Wprowadzenie do problematyki zniekształceń poznawczych.
    2. Skąd biorą się zniekształcenia poznawcze?
    3. Typologia zniekształceń poznawczych.
    4. Krytyczne myślenie i jego rola w identyfikacji i restrukturyzacji zniekształceń poznawczych. 
    5. Wykorzystanie technik poznawczych w pracy nad zniekształceniami poznawczymi.  
    6. Krytyczne myślenie a samorozwój i adaptacyjność działań. 

    Zajęcia skierowane są do grup liczących od 10 do 30 uczestników.

    Warsztaty i szkolenia dofinansowano ze środków budżetu państwa przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II” nr projektu NdS-II/SN/0415/2024/01 (pt. „Krytyczne myślenie, kultura logiczna i edukacja filozoficzno-etyczna jako wyzwania współczesności”). Kwota dofinansowania: 749 424,55; całkowita wartość projektu: 749 424,55.

    Contrast

    Increase text size

    Increase letter spacing

    Use dyslexia-friendly fonts

    Enlarge cursor

    Link highlighting

    Stop animations

    Reset settings

    Accessibility menu:
    Contrast
    Increase text size
    Increase letter spacing
    Use dyslexia-friendly fonts
    Enlarge cursor
    Link highlighting
    Stop animations
    Reset settings
    Scroll to Top